De eneste 4 tipsene du trenger for å vintersykle

Sykkel med kurv og lykt som står i dyp nysnø

Jeg blir fremdeles fra tid til annen fortalt at Oslo aldri kan bli en sykkelby. Det er jo tross alt både mørkt, kaldt og glatt her store deler av året, sies det. Etter 4 vintre som helårssyklist er jeg fremdeles mest overrasket over hvor latterlig enkelt det er.

desember 1, 2020

Av Geir Storli Jensen, bydelsutvalgsleder i Grünerløkka bydel

Det er blitt kaldere igjen, men her er en god nyhet til deg som har sykla gjennom oktober og november: Nå begynner «sykkelsesongen»!
Oktober og november har vært fryktelig våte, men fra desember til og med mai er de tørreste månedene i Oslo.

Enten du har syklet i høst eller ikke, så er denne vinteren en skikkelig smart vinter å bli helårssyklist. På sykkel unngår du trengsel på kollektivtransport, og det blir bedre plass på bussen og trikken for de som ikke har andre alternativer. Det er ekstra smart i «disse koronatider».

Når det skrives om vintersykling er det ofte fokus på alt du må gjøre og utstyr du må ha, og det hele fremstår ofte som ganske komplisert. Det er det ikke! Jeg tror det egentlig lista kan kuttes ned til fire ganske enkle punkter.

1 Ha alltid med lys. De trenger ikke å være fancy. Alle gater i Oslo har faktisk gatelys, så det er kun for å bli sett. Du kan få lys foran og bak helt ned til 29 kroner, og de trenger du ikke å være redd for å rote bort heller.

2 Ta på lue og varme hansker. Her holder klærne du allerede har! Jeg drar en billig regnbukse utenpå jobbklærne som holder vind og slaps ute, og hanskene mine er bare noen billige vinter-arbeidshansker fra Clas Ohlson.

3 Olje kjedet. De færreste av oss har mulighet til å vaske sykkelen på vinteren, men du kommer langt med en flaske med sykkelolje som koster nesten ingen ting. Drypp litt olje på kjedet, sveiv pedalene noen runder, og tørk av med en fille. Er det veldig mye slapsevær og salting kan du ta med en flaske med varmt vann ut og skylle vekk litt av saltlaken først. Gjør du dette ofte vil sykkelen din vare mye lenger!

4 Skift til piggdekk. Det er ikke så farlig hvilken modell du kjøper eller hvor mange pigger dekkene har. Jeg har sykla på dekk med helt ned til 100 pigger uten problemer, nå har jeg Schwalbe Marathon Winter med rundt 200 pigger, for det var det de hadde på sykkelverkstedet jeg brukte.

Hvis du ikke var blant de heldige som fikk støtte av Oslo kommune til å kjøpe piggdekk, så går det an å teste hvordan det er å sykle på vinteren med Oslo bysykkel. For første gang i år skal en god del av bysykkelordningen holde åpent gjennom vinteren, til sterkt redusert pris! For bare 29 kroner kan du teste bysykler med piggdekk i en hel måned.

Skru ned farta

Det viktigste du gjør for å bli en god vintersyklist er nok å ta det litt rolig. Legg inn litt mer marginer, brems litt forsiktig og sett ned farten. På de få skikkelige snøværsdagene vi har her, når brøytebilene ikke rekker å bli ferdig før morgenrushen, kan det gjøre at du må bruke dobbelt så lang tid til jobb. Da er det greit å huske at de dagene står uansett både biler og kollektivtransport bom stille, så du kommer antagelig først til kontoret uansett.

Lykke til!

Portrettbildet av Geir Storli Jensen, med snødekt by i bakgrunnen