Andelen reiser på sykkel har gått fra 6% til 9% i samme periode, en kraftig økning i en periode hvor hverdagssykling er på tilbakegang i Norge forøvrig. Andelen reiser med bil har gått ned. Oslo er nå helt der oppe blant de beste byene i verden hvis vi regner aktiv transport samlet (ca. halvparten av alle reiser er nå til fots og på sykkel). Satsningen har ikke oppnådd de høye målene som ble satt om at sykkelandelen skulle være 25%, og evalueringen viser at selv om alle tiltakene var gjennomført ville det ikke vært nok. Her må rådhuspolitikerne finne kraftigere tiltak før de vedtar strategi for en ny periode.
Sykkelsatsningen har kostet milliarder, men den samfunnsøkonomiske analysen viser likevel at sykkelsatsingen siden 2015 har en positiv netto nåverdi på 3,9 mrd, bl.a. på grunn av store helsegevinster.
Det nye Høyre- og venstrebyrådet har ingen nye visjoner for sykkel i Oslo, ut over at de har redusert måltallet for hvor mange kilometer sykkelvei som skal bygges hvert år. Det blir spennende å se om de lykkes med å videreføre utviklingstakten så hele byen fortsetter å nyte godt av de positive effektene av at flere sykler.
Geir Storli Jensen,
bydelsutvalgsleder og gruppeleder i Grünerløkka MDG