Bilde av Geir Storli Jensen på Olaf Ryes plass
Fotocredit:

Nei, folk på Løkka gir ikke faen

Dagbladet slo i går opp med store typer på forsiden at folk på Grünerløkka ikke bryr seg om Korona-tiltakene. Det stemmer ikke, og her kan du lese hvorfor:

april 5, 2020

av Geir Storli Jensen, bydelsutvalgsleder

Aller først en oppfordring til alle i Oslo nå i påsken:
Følg kommunes byvettregler når du går tur. Hold minst to meters avstand, ikke vær flere enn fem sammen, og legg gjerne turen til andre tider enn midt på dagen. Bruk påsken til å utforske nye steder. Hvis du har mulighet til å gå på tur andre steder enn sentralt på Løkka og langs Akerselva disse dagene gjør du det tryggere for de som bor sentralt å gå på tur i nærområdet sitt.

Så til saken: var det egentlig «stappfullt» på Løkka i går?

Få grøntområder

I følge Oslo kommunes grøntregnskap er Grünerløkka, sammen med Sagene, den bydelen med minst grøntområder per person. Bydelen er tettbygd, har raskt voksende befolkning og mange som bor i små leiligheter. Det er få av oss som bor her som har hager, og veien til marka er også lenger enn for de fleste i andre bydeler.

Det er ekstremt viktig for de som bor tett og sentralt at de også har muligheten til å gå tur i nærområdet. De aller fleste jeg møtte på tur i i går var flinke til å holde avstand, og det er tilbakemeldingene jeg har fått fra en lang rekke andre som var ute og gikk på Grünerløkka i går. Det kan du for eksempel se i denne videoen, eller disse bildene fra samme gate som Dagbladet var i:

Kreativ fototeknikk

Det var spesielt bildet på forsiden som fikk mange til å reagere. Bildet viser tilsynelatende en tett folkemengde i hele gata, og det er slett ikke rart folk reagerer.

Men her spiller fototeknikken oss et puss. Bildet er tatt med telelinse fra Olaf Ryes plass, og den hvite lampa i midten av bildet står helt nede ved Akerselva. Det  vil si at bildet viser hele 500 meter gate, men fordi det er tatt med telelinse fremstår det for oss lekfolk som mye tettere.

Dette er fint illustrert av Anders Heger som viser den relle avstanden mellom to av skiltene som på bildet ser ut som er rett ved hverandre:

Og hvor mange er det egentlig på bildet? Jeg har sett bilder og videoer fra samme gate på samme tidspunkt som viser at selv om et er mange ute er de fleste veldig flinke til å holde avstand. Folk er spredt godt utover, og det er på ingen måte folkemengder slik det vanligvis er på markedsdagene eller 17. mai.

Det er ikke lett å telle i bildet, men flere har gjort et forsøk:

Veien videre

Dagbladets artikkel og måten det ble frontet på forsiden deres fremstår som ren «ragebait«, myntet på  å skaffe klikk ved å hisse opp folk som ikke kjenner til hvordan situasjonen egentlig er.

Det er uten tvil mange som er ute på Grünerløkka når det er fint vær, men det er også ekstremt mange som bor her og få steder folk kan gjøre av seg. Hvis vi alle gjør det vi kan for å overholde byvettreglene er jeg sikker på at dette vil gå veldig bra.

Jeg vil oppfordre alle som kan det til å gå på tur andre steder enn på sentrale Løkka og langs Akerselva de neste dagene. Det er ekstremt viktig for de som bor tett og sentralt at de også har muligheten til å gå tur i nærområdet uten smittefare.

Bydelen har bydelsverter ute i gater og parker som forsøker å veilede folk, og butikker og spisesteder er kreative og flinke til å finne løsninger som reduserer smittefare. Hvis vi alle gjør en liten innsats, kan dette bli en både fin og trygg påske på tross av de utrygge tidene vi er i.

Geir Storli Jensen,

bydelsutvalgsleder i bydel Grünerløkka

Foto: Dona Gashi

Byvettreglene